kolme erilaista keinoa Valjasta sosiaalinen media työnhakusi tueksi

Älä tyydy vain hiottuun LinkedIn-profiiliin. Tässä blogissa kerromme kolme erilaista tapaa hyödyntää sosiaalista mediaa työnhaussa.

1. Seuraa sinua kiinnostavia yrityksiä

Vaikka et tekisi mitään muuta sosiaalisessa mediassa työnhakusi eteen, seuraa ainakin sinua kiinnostavien yritysten sometilejä.

Ensinnäkin: työpaikat ovat ensimmäisenä somessa. Monella yrityksellä – myös esimerkiksi meillä AS3:lla – on tapana postata työpaikkailmoitukset ensin omiin sosiaalisen median kanaviin ja vasta myöhemmin laajemmalle yleisölle työnhakupalveluihin. Jos oikea osaaja löytyy jo parin viikon somehaulla, niin yleisempää jakoa ei edes käytetä.

Pelkästään perinteisiä työnhakukanavia seuraamalla sinulta voi jäädä moni kiinnostava haku väliin. LinkedInissä on helppo selata avoimia oman alan työpaikkoja ja siellä voi asettaa myös hakuvahdin. Twitteristä ja Instagramista työpaikkoja voi löytää kätevästi myös avainsanoilla (hashtag eli risuaita) – kokeile ainakin avainsanaa #rekry.

Oletko jo päässyt työhaastatteluun? Nyt on viimeistään oikea hetki selata yrityksen sometilit läpi. Työpaikan Instagram-feedin selaaminen antaa monesti aidomman kuvan työpaikan arjesta ja tunnelmasta kuin nettisivut. Somesta voit saada vinkkejä jopa niinkin käytännölliseen asiaan kun työpaikan pukukoodiin – näin et saavu liituraidassa hupparikansan työhaastatteluun tai toisinpäin. 

2. Profiloi itsesi ammatillisesti

Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa ei tarkoita pelkästään tiuhaan julkaistuja selfieitä ja kissakuvia, vaan some tarjoaa helpon mahdollisuuden rakentaa itsestään kuvaa tietyn alan osaajana. 

Keveimmillään ammatillinen profilointi voi tarkoittaa vaikkapa sitä, että jaat LinkedInissä ja Twitterissä alaasi liittyviä kiinnostavia uutisia ja linkkejä. Twitter-tililtäsi löytyvät kiinnostavat vinkkaukset ja mielipiteet kertovat työnantajille persoonastasi ja aidosta kiinnostuksestasi alaasi kohtaan. Instagramin kautta voit jakaa kuvia ammatillisista tilaisuuksista ja osoittaa näin pitäväsi ammattitaitoasi yllä ja verkostoituvasi mielelläsi muiden alan osaajien kanssa.

Oma video-CV vaikkapa Vimeossa tai Youtubessa taas on persoonallinen tapa kertoa itsestäsi jotain jo ennen haastattelua.

Omaan alaasi liittyvää inspiraatiota voit kerätä myös esimerkiksi Pinterestiin tai Instagramiin kuvien muodossa. Pinterestiin voi listata sisustus- ja ruokakuvien ohella vaikkapa crossfitiin, opetustyöhön tai projektinhallintaan liittyviä infografiikoita tai kuvia. Näytä työnantajille, että elät ja hengität omaa alaasi.

3. Perusta blogi

Bloggaaminen on tehokas tapa profiloitua ammatillisesti ja tehdä itseään näkyvämmäksi työmarkkinoilla. Se on ammatillista henkilöbrändäystä parhaimmillaan, joskin työnhakuasi voi edistää myös henkilökohtaiseen elämääsi liittyvä blogi. Kaikki kirjoittaminen antaa osviittaa henkilön tavasta ilmaista itseään. Jos työskentelet markkinoinnin tai viestinnän tehtävissä blogisi käy jo työnäytteestä.

Viime vuosina olemme saaneet suomenkieleen uudissanan työnhakublogi, jolla tarkoitetaan oman työnhaun ympärille keskittyvää blogia. Tällaisessa blogissa voi kätevästi esitellä omaa CV:tään ja kertoa työtavoitteistaan ja persoonastaan laajemmin. Muista jakaa blogissasi yhteytietosi ja linkata kaikkiin muihin sometileihisi. Jos blogin perustaminen tuntuu liian työläältä voit aloittaa kokeilemalla Linkedinin Publishing-toimintoa. Se on Linkedinin jäsenille tarkoitettu blogialusta Linkedinin sisällä. Siellä julkaisuväli voi olla harvempi kuin varsinaisessa blogissa ja se on siksi vähemmän työläs.

Muista

Avoinna olevaa tehtävää täytettäessä kaikki tieto työnhakijasta täytyy tulla hakijalta itseltään. Työantaja ei siis saa omin päin käydä tarkastelemassa sometilejäsi. Blogin ja sometilien osoitteet kannattaa siis jakaa vaikkapa CV:n yhteystiedoissa.

Suosittelen myös, että valitset alkuun yhden tai pari itsellesi sopivaa kanavaa ammatillisen näkyvyytesi esiintuomiseen ja panostat niihin – kaikkea ei tarvitse eikä kannatakaan tehdä!